Een logo is het visitekaartje van je bedrijf, en zoals je waarschijnlijk zelf ook weet. De eerste indruk is het belangrijkst, want die blijft hangen. Zorg er dus voor dat je logo die potentiële nieuwe klant niet afschrikt of misschien zelfs wegjaagt. Of je het logo nu zelf hebt gemaakt of het door een professional hebt laten ontwerpen, het kan geen kwaad om onderstaande tips even te lezen, want wie weet is je logo wel toe aan een upgrade.

 

Voorbeeldlogo zoals het zou moeten zijn:

Hierboven een eenvoudig logo dat is gemaakt voor een bedrijf dat verzekeringen en financiële diensten verleent. Rustig, strak, een duidelijk lettertype, goed bij elkaar passende kleuren en een strak beeldmerk, maken dit logo tot een goed voorbeeld.

 

WAAR HET VAAK MIS GAAT:

Tip 1: Zorg dat de kwaliteit van je logo goed is.

Wanneer je dit ziet, is de resolutie van je logo niet hoog genoeg voor het doel. Vraag aan je grafisch ontwerper een nieuw bestand in een hogere resolutie of laat een nieuw logo maken van een haarscherpe kwaliteit. Vraag een bestand voor gebruik op het internet en een apart bestand voor drukwerk. Zodat je het logo altijd kunt aanleveren in de juiste resolutie.

Vraag voor drukwerk een Adobe illustrator bestand en voor gebruik op internet (mits mogelijk) een PNG met transparante achtergrond zodat deze over een afbeelding geplaatst kan worden.

Voorkom dat klanten die een onscherp of pixelig logo zien, de indruk krijgen dat je zaken afraffelt en onzorgvuldig bent.

Tip 2: Zorg dat de tagline niet te klein is.

De Tagline – dat wat je bedrijf doet – in ons voorbeeld “verzekert”, wil je altijd goed kunnen lezen. Zelfs wanneer het klein in de bovenhoek van je website staat, moet de tagline goed te lezen zijn. Wij zien regelmatig logo’s waarbij dit niet het geval is. Er is niet goed nagedacht over de vele media waarop het logo terug kan komen. Je zou zelf kunnen testen of het ontwerp wat je krijgt aan deze voorwaarde voldoet. Knijp bijvoorbeeld eens met je ogen. als je naar het logo kijkt. Welke elementen zijn wel en welke niet te lezen? Voldoet je logo niet aan de basisvoorwaarden? Stuur de ontwerper dan een pittige mail met je commentaar 😉

Tip 3: Vooral niet uitrekken of versmallen

Je ziet het nogal eens, vooral bij zelfgemaakte logo’s die niet door een professional zijn ontworpen. In het voorbeeld zie je hoe de bovenste tekst is uitgerekt en de onderste tekst is versmald. Vergelijk deze met het eerste voorbeeld, en zie dat dit echt niet kan. Een lettertype is met grote zorg ontworpen en er zit altijd een gedachte achter het gebruik ervan. Wanneer je er gekke dingen mee doet zoals uitrekken of in elkaar duwen, gaat dat ten koste van de herkenbaarheid en komt dat de leesbaarheid vaak niet ten goede.

Tip 4: Kijk naar de spatiëring (ruimte tussen de letters)

Wat is dat nu weer? zul je misschien zeggen… Spatiëring. Je spreekt het uit als Spasjeering; de ruimte die tussen de letters zit. In veel gratis lettertypes is de ruimte tussen de letters niet automatisch goed op elkaar afgestemd en dat is nu juist voor je logo weer van essentiëel belang. je wilt namelijk niet dat er misverstanden ontstaan over de naam en werkzaamheden van je bedrijf. Een goede ontwerper zorgt ervoor dat de letters op een juiste manier gespatiëerd zijn en er een evenwichtig letterbeeld ontstaat.

Tip 5: Gebruik niet teveel verschillende kleuren

Hoe meer kleuren er in je logo verwerkt zijn, hoe moeilijker je merk herkent wordt. Meestal is het gebruik van twee kleuren een goede uitgangspositie. Hou het simpel. Less is more.

Tip 6: Gebruik geen vloekende kleuren

Soms zie je ze nog wel eens, van die logo’s waarbij het lijkt alsof ze gemaakt zijn door iemand die totaal geen gevoel heeft voor kleur. Pijn aan je ogen doet het soms, Kijk maar eens naar het voorbeeld hieronder. Je ziet hier dat sommige kleuren niet goed met elkaar samen gaan. Met deze combinaties trek je geen nieuwe klanten. Ben je zelf niet zo goed met kleuren? voor inspiratie van mooie kleurencombinaties kun je kijken op colorhunt.co.

Tip 7: Zorg voor een goede onderlinge afstand

Een goed logo moet in balans zijn, als teksten te krap tegen elkaar staan krijg je het benauwd en als er teveel ruimte is, gaat het geheel zweven. Kijk eens goed naar je eigen logo en bepaal of ie wel in balans is.

Tip 8: Zoek naar een passend lettertype

Op Dafont.com vindt je gratis lettertypen die je goed kan gebruiken als je zelf een logo wilt maken. Zorg er wel voor dat het lettertype dat je gebruikt past bij je bedrijf. Een sierletter is leuk, maar is vaak niet al te goed leesbaar en past niet zomaar bij alle bedrijfstakken. Probeer in elk geval niet de standaard (leuke) lettertypes van je computer te gebruiken zoals bv de Comic Sans, de Cambria of de Calibri.

Hulp nodig?

Heb je bovenstaande tips bekeken en gemerkt dat er toch best nog wel wat ruimte voor verbetering is, maar weet je niet precies hoe dat aan te pakken? Dan kun je natuurlijk altijd contact met ons opnemen om te vragen of wij nog meer professionele tips hebben. Schroom niet, want die tips zijn gewoon gratis. En als je wilt dat wij het logo updaten dan is dat natuurlijk ook mogelijk.

Snel, goedkoop, superstrak; jouw eigen professionele logo. Bel gerust met onze collega Arie op: 06 24 11 48 43 of mail naar arie@jargo-design.nl.

 

Kijk voor voorbeelden op www.jargo-design.nl/logo